Un objet perdu (50 minutes)
Let op: Vandaag neem je de tijd om een tekst te schrijven die aan bepaalde criteria voldoet. De kans is zeer groot dat je dit later dit jaar nog voor echte punten TTE gaat moeten doen.
Je tekst voldoet aan een paar criteria. Gebruik dit als checklist. Vink af wat je in je tekst hebt verwerkt.
- schrijf welk voorwerp je kwijt bent;
- beschrijf je voorwerp zo volledig mogelijk (vorm, kleur, inhoud, merk…);
- je zegt waar je het voorwerp waarschijnlijk hebt laten liggen: dat is op een zelf te kiezen openbaar vervoer;
- je plaatst je verhaal in een bestaande Franstalige context in België of Frankrijk (dus ergens waar ze Frans spreken);
- geef dus relevante (zie criterium hierboven) details over het traject, datum, tijdstip;
- je vermeldt je contactgegevens hoe ze je kunnen bereiken, mochten ze je voorwerp vinden.
In je schrift vind je op p.345 inspiratie. Daar staat een formulier om een verloren voorwerp te melden.
Enkele afspraken: je maakt eerst een mindmap (zoals op p. 341) en je denkt na over de juiste werkwoordtijden die je hiervoor nodig hebt.

Je maakt deze opdracht in Word en stuurt het als bijlage in een SmS-bericht voor zondagmiddag 12u.

Ik heb geen zin om het vertaalwerk van een computer te moeten verbeteren. Wie z’n tekstje niet zelf schrijft, hoeft het zelfs niet in te sturen, er staan nu toch geen punten op.
Dit klinkt misschien wat cru, maar je begrijpt dat ik makkelijk tien tot vijftien minuten per leerling bezig ben. Die kan ik echt beter besteden aan teksten waar echt aan gewerkt is. Dank om hiermee rekening te houden.